پایگاه‌های موضوعی

مهدویت و مطالعات تربیتی این پایگاه دربرگیرنده فهرست کارشناسان و مطالب مربوط به آموزه مهدویت در گستره مطالعات تربیتی است. هم‌اکنون 11 نفر با این مجموعه مرتبط هستند.

درس‌های مهم نيمه‌شعبان از نگاه رهبری

نیمه شعبان سالروز میلاد حضرت مهدی علیه‌السلام است، نکته‌های مهم و در‌س‌آموزی برای درک صحیح معارف مهدوی و ترسیم زندگی بر پایه آن دارد. آنچه در ذیل تقدیم می‌شود، برخی از نکته‌های برجسته این روز بزرگ از سخنان حکیمانه مقام معظم رهبری است.
جشن ميلاد حضرت حجّت عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف براى عموم شيعيان، بلكه همه‏ عدالت‌خواهان عالم، يك عيد بزرگ است؛ لذا مردم ما در اين جشن، با همه‏ وجود و با دل و جان، محبّت و ارادت خود را به آستان حضرت بقية‌الله أرواحنا فداه ابراز می‌‏كنند. آنچه براى ما به عنوان دوستداران و معتقدان به امامت و ولايت حضرت مهدى سلام‌‏الله‌‏عليه مهم است، اين است كه علاوه بر اظهار ارادت و شادى، از اين خاطره‏ تاريخی يا از اين اعتقاد شيعی درس بگيريم.


عدالت‌خواهی


برجسته‌‏ترين شعار مهدويّت، عبارت است از عدالت. مثلاً در دعاى ندبه، وقتی شروع به بيان و شمارش صفات آن بزرگوار می‌كنيم، بعد از نسبت او به پدران بزرگوار و خاندان مطهّرش، اوّلين جمله‌‏اى كه ذكر می‌كنيم، اين است: «اين المعدّ لقطع دابر الظّلمة، اين المنتظر لإقامة الأمت و العوج، اين المرتجی لإزالة الجور و العدوان»؛ يعنی دل بشريت می‌‏تپد تا آن نجات‏‌بخش بيايد و ستم را ريشه‏‌كن كند؛ بناى ظلم را ـ كه در تاريخ بشر، از زمان‌هاى گذشته همواره وجود داشته و امروز هم با شدّت وجود دارد ـ ويران كند و ستمگران را سر جاى خود بنشاند. اين اوّلين درخواست منتظران مهدى موعود از ظهور آن بزرگوار است. اوّلين درس عملی از اين موضوع، این است كه نابود كردن بناى ظلم در سطح جهان، نه فقط ممكن است، بلكه حتمی است.


دمیدن روح شجاعت


وقتی ملتی معتقد است نقشه‏ ظالمانه و شيطانی امروز در كلّ عالم قابل تغيير است، آن ملت شجاعت می‌‏يابد و احساس می‌‏كند دست تقدير، تسلّط ستمگران را براى هميشه و به طور مسلّم ننوشته است. انسان‌ها می‌‏توانند تلاش كنند و پرچم عدالت را ـ ولو در يك نقطه محدود ـ بلند كنند. شما ببينيد ملت‌هايی كه امروز در گوشه و كنار عالم زير فشارِ ظلم و ستم زندگی می‌‏كنند، اگر اين اميد را در دل خود بپرورانند كه می‌‏شود با ظلم مبارزه كرد، چه اتّفاقی در دنيا می‌افتد و چطور ملت‌ها بيدار می‌‏شوند! ملت ايران هم یک روز در پنجه‏ اقتدار رژيم طاغوتی، دچار همين يأس [شده] بود؛ ولی امام بزرگوار ما با تعاليم اسلامی، اين يأس را از دل‌ها پاك كرد و به مردم اميد و شجاعت داد. نتيجه اين شد كه اين مردم بپاخاستند، نهضت كردند، تن به سختی دادند، مبارزه كردند، از جان خود دريغ نكردند و توانستند در اين نقطه از عالم، با عوامل ظلم و نظام ظالمانه و شيطانی، مبارزه، و آن را ريشه‏‌كن و سرنگون كنند.


خنثی‌کننده تبلیغات استکبار


امروز، دستگاه‌‏هاى تبليغاتی مراكز استكبارى دنيا و روشن‏فكرانِ وابسته به آنها، در سطح عالم، اين‏طور تبليغ می‌كنند كه هيچ حركتی در مقابل نظم ظالمانه‏ كنونی ممكن نيست. با فكر انقلاب و آرمان‏گرايی مبارزه می‌‏كنند و می‌‏خواهند ملت‌ها را متقاعد كنند كه با همين وضعيت ظالمانه‏ دنيا بسازند و در مقابل آن، هيچ عكس‌‏العملی نشان ندهند. فكر اعتقاد به مهدى علیه‌السلام، نقطه‏ مقابل اين تبليغات غلط و ظالمانه است.


تلاش برای تحصیل قدرت و حکومت


درس ديگرى كه اعتقاد به مهدويّت‏ و جشن‏‌هاى‏ نيمه‏ شعبان بايد به ما بدهد، اين است: عدالتی كه ما در انتظار آن هستيم ـ عدالت حضرت مهدى علیه‌السلام كه مربوط به سطح جهان است ـ با موعظه و نصيحت به دست نمی‌‏آيد؛ يعنی مهدى موعودِ ملت‌ها نمی‌‏آيد ستمگران عالم را نصيحت كند كه ظلم و زياده‌‏طلبی و سلطه‏‌گرى و استثمار نكنند. با زبان نصيحت، عدالت در هيچ نقطه‏ عالم مستقر نمی‌شود. استقرار عدالت، چه در سطح جهانی ـ آن طور كه آن وارث انبيا انجام خواهد داد ـ و چه در همه‏ بخش‌هاى دنيا، احتياج به اين دارد كه مردمان عادل و انسان‌هاى صالح و عدالت‌‏طلب، قدرت را در دست داشته باشند و با زبان قدرت با زورگويان حرف بزنند. با كسانی كه سرمست قدرت ظالمانه هستند، نمی‌‏شود با زبان نصيحت حرف زد؛ با آنها بايد با زبان اقتدار صحبت كرد. آغاز دعوت پيغمبران الهی با زبان نصيحت است؛ اما بعد از آنكه توانستند طرفداران خود را گرد آورند و تجهيز كنند، آن‏گاه با دشمنان توحيد و دشمنان بشريت، با زبان قدرت حرف می‌زدند.


آمادگی برای سربازی حضرت


درس ديگرِ اعتقاد به مهدويّت و جشن‏‌هاى نيمه‏ شعبان، براى من و شما اين است كه هرچند اعتقاد به حضرت مهدى علیه‌السلام يك آرمان والاست و در آن هيچ شكّی نيست، اما نبايد مسئله را فقط به جنبه‏ آرمانی آن ختم كرد ـ يعنی به عنوان يك آرزو در دل، يا حداكثر در زبان، يا به صورت جشن ـ نه، اين آرمانی است كه بايد به دنبال آن عمل بيايد. انتظارى كه از آن سخن گفته‌‏اند، فقط نشستن و اشك ريختن نيست؛ انتظار به معناى اين است كه ما بايد خود را براى سربازىِ امام زمان آماده كنيم. سربازىِ امام زمان، كار آسانی نيست. سربازىِ منجی بزرگی كه می‌‏خواهد با تمام مراكز قدرت و فساد بين‌‏المللی مبارزه كند، احتياج به خودسازى و آگاهی و روشن‌‏بينی دارد. عده‌‏اى اين اعتقاد را وسيله‌‏اى براى تخدير خود يا ديگران قرار می‌‏دهند؛ اين غلط است. ما نبايد فكر كنيم كه چون امام زمان خواهد آمد و دنيا را پُر از عدل و داد خواهد كرد، امروز وظيفه‌‏اى نداريم؛ نه، بعكس، ما امروز وظيفه داريم در آن جهت حركت كنيم تا براى ظهور آن بزرگوار آماده شويم.


هشدار


جريان‌هاى انحرافی، قبل از انقلاب تبليغ می‌‏كردند، الآن هم در گوشه و كنار تبليغ می‌‏كنند كه امام زمان علیه‌السلام می‌‏آيد و اوضاع را درست می‌كند؛ ما امروز ديگر چه كار كنيم! چه لزومی دارد ما حركتی بكنيم! اين مثل آن است كه انسان در شب تاريك، چراغ روشن نكند؛ چون فردا بناست خورشيد عالم‌تاب بيايد و روز شود و همه دنيا را روشن كند. خورشيدِ فردا، ربطی به وضع كنونی من و شما ندارد. امروز اگر ما می‌‏بينيم در هر نقطه دنيا ظلم و بی‌‏عدالتی و تبعيض و زورگويی وجود دارد، اين‏ها همان چيزهايی است كه امام زمان براى مبارزه با آنها می‌‏آيد. اگر ما سرباز امام زمانيم، بايد خود را براى مبارزه با اين‏ها آماده كنيم.


وظیفه‌های منتظران


بزرگترين وظيفه منتظران امام زمان علیه‌السلام اين است كه از لحاظ معنوى، اخلاقی، عملی و پيوندهاى دينی و اعتقادى و عاطفی با مؤمنين و همچنين براى پنجه درافكندن با زورگويان، خود را آماده كنند. كسانی كه در دوران دفاع مقدس، سر از پا نشناخته در صفوف دفاع مقدّس شركت می‌‏كردند، منتظران حقيقی‌بودند. كسی كه وقتی كشور اسلامی مورد تهديد دشمن است، آماده‏ دفاع از ارزش‌ها و ميهن اسلامی و پرچم برافراشته‏ اسلام می‌شود، می‌‏تواند ادعا كند كه اگر امام زمان بيايد، پشت سر آن حضرت هم در ميدان‌هاى خطر، قدم خواهد گذاشت.
اما كسانی كه در مقابل خطر، انحراف و چرب و شيرين دنيا خود را می‌‏بازند و زانوانشان سست می‌‏شود، كسانی كه براى مطامع شخصی خود حاضر نيستند حركتی كه مطامع آن‏ها را به خطر می‌‏اندازد، انجام دهند، اين‏ها چطور می‌توانند منتظر امام زمان به حساب آيند؟ كسی كه در انتظار آن مُصلحِ بزرگ است، بايد در خود، زمينه‌‏هاى صلاح را آماده سازد و براى تحقّق صلاح کاری کند.


حکومت مهدوی، حکومتی مردمی


درس مهمّ ديگرى كه وجود دارد، اين است كه حكومت آينده‏ حضرت مهدى موعود علیه‌السلام يك حكومت مردمیِ به تمام معناست. مردمی يعنی چه؟ يعنی متّكی به ايمان‌ها و اراده‏‌ها و بازوان مردم است. امام زمان، به تنهایی دنيا را پُر از عدل و داد نمی‌‏كند؛ [بلکه با کمک] آحاد مؤمن مردم و با تكيه به آن‏هاست كه بنای عدل الهی‏ را در سرتاسر عالم استقرار می‌‏بخشد و يك حكومت صددرصد مردمی تشكيل می‌‏دهد؛ اما اين حكومت مردمی با حكومت‌هاى مدّعی مردمی بودن و دموكراسی در دنياى امروز، از زمين تا آسمان تفاوت دارد. آنچه امروز در دنيا اسم دموكراسی و مردم‌‏سالارى را روى آن گذاشته‌‏اند، همان ديكتاتوری‌‏هاى قديمی است كه لباس جديد بر تن كرده است؛ يعنی ديكتاتورى گروه‌ها. ... دموكراسی‌‏هاى امروز دنيا بر پايه تبليغات دروغ و فريبنده و مسحور كردن چشم‌ها و دل‌هاست...*


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*. بيانات حضرت آيت‌الله العظمی خامنه‌ای، به مناسبت نيمه شعبان، 30/ 07/ 1381
آخرین ویرایش
در 1394/3/12 23:56

بازگشت به ابتدای صفحه

تلفن
نشانی
9 - 02188998601
تهران، خیابان انقلاب، خیابان قدس، تقاطع ایتالیا، پلاک 98
پیامک
30001366